Czerwoniakiem z Rogozina na Podolszyce? "Przybliżcie nam miasto"

Mariusz Sobczak
24.10.2013
A A A Drukuj
Przystanek przy Petropolu, godz. 14.20, autobus linii P4 zaczyna swój kurs

Przystanek przy Petropolu, godz. 14.20, autobus linii P4 zaczyna swój kurs (Fot. Mariusz Sobczak)

Mieszkańcy gminy Radzanowo chcą więcej połączeń autobusowych z Płockiem. - Przymierzamy się do nowej linii do Podolszyc - mówi wójt Tadeusz Pokorski. - Ale musi się zgodzić rada gminy.
Sporo osób z Radzanowa i okolicy dojeżdża do szkoły czy pracy do Płocka. Większość ma auta, ale część korzysta z linii P4, należącej do Adama Bombały. Od wielu lat współpracuje on z gminą, obecnie P4 wykonuje kilkanaście kursów w ciągu dnia z al. Jachowicza przez Boryszewo Nowe, Brochocin, Rogozino, Białkowo do Miszewka Strzałkowskiego (to już gmina Słupno).

- W autobusach P4 jest ciasno, czasami bardzo ciasno, ludzie stoją ściśnięci - opowiadają dwie nastolatki dojeżdżające do szkoły z Rogozina. - Przydałoby się więcej połączeń.

Inny mieszkaniec tej miejscowości tłumaczy: - Tu jest sypialnia, a życie koncentruje się w Płocku. Dlatego chcemy lepszej komunikacji. Słyszałem, że gmina negocjuje z Płockiem, by Komunikacja Miejska do nas dotarła, ale ponoć tylko do małego Stróżewka, do którego jest 7 km z centrum miasta, a nie do znacznie większego Rogozina, leżącego ledwie 3 km dalej. To nic nie da!

- Słyszałem o takim pomyśle, ale gmina nie wystąpiła do nas w tej sprawie - mówi pełnomocnik prezydenta Płocka ds. transportu publicznego i inżynierii ruchu drogowego Jacek Ambroziak.

Właściciel linii P4 przyznaje, że w jego autobusach jest tłok, ale tylko rano. - Chodzi o kurs, którym młodzież jedzie do szkoły, czasami nawet dodatkowo podstawiam mniejszy pojazd, to mój dodatkowy koszt - zaznacza Adam Bombała. - Inne kursy nie są tak obłożone.

Do gminy wpłynęła już petycja mieszkańców o polepszenie komunikacji z Płockiem. Zdaniem radnego Krzysztofa Czerwińskiego, do niedawna przewodniczącego rady gminy, byłoby to z pewnością korzystne dla ludzi. - Jest już długoterminowa umowa z Bombałą, w dodatku Komunikacja Miejska jest od niego prawie dwa razy droższa, gminy na to nie byłoby stać. Widzę za to inną szansę - mówi Czerwiński. - Płock się rozrasta, chcemy się otworzyć na Podolszyce, z którymi nie mamy żadnego połączenia. Jakiś płocki autobus mógłby przedłużyć trasę o kilka kilometrów i dojeżdżać do Stróżewka, to byłby pierwszy krok.

O kosztach od razu mówi też wójt Tadeusz Pokorski: - Adam Bombała jest dla nas dobrodziejstwem, mamy umowę do końca 2014 r. Nikt nie zgodziłby się jeździć według takich stawek, jakie on przyjął.

Gmina proponowała, by ten przewoźnik rozszerzył ofertę o przejazd do Podolszyc.

- Za dużo formalności, pozwoleń, spraw do załatwienia, nie wejdę w to - tłumaczy Adam Bombała.

- Ze względu na koszty na razie zainteresowani jesteśmy skromnymi dwoma-trzema kursami KM rano i wieczorem, ze Stróżewka - dodaje wójt. - Od początku stycznia. Ale zaznaczam: ostateczna decyzja należy do rady gminy. Mamy 15 radnych i nasza kołderka ciągnięta jest w 15 różnych kierunkach...

Mieszkańcy Rogozina nie są zadowoleni z takiej perspektywy: - Do Stróżewka? To nic nie da, chodzi o dojazd do Rogozina, gdzie mieszka znacznie więcej osób - powtarzają nasi czytelnicy. - Przecież z Podolszyc czerwoniak można puścić taką trasą, że odległość do Rogozina będzie zbliżona do tej do Stróżewka. Nie odpuścimy sprawy.

Dodajmy, że zasada współpracy gmin z KM jest taka, że zainteresowana gmina przekazuje dotację gminie Płock, różnicę między kosztami obsługi linii poza granicami miasta a wpływami z biletów. - Na początku gmina płaci całość kosztów za usługę, po ok. dwóch miesiącach wykonuje się badania liczby pasażerów i rodzaju kupowanych biletów. Po analizie otrzymujemy informację o wysokości dotacji, jaką powinna do KM dopłacać gmina - tłumaczy pełnomocnik Ambroziak.

Są gminy, które dopłacają powyżej 100 tys. zł miesięcznie, inne 20-30 tys. zł. Zwykle w końcu roku pomiędzy gminą Płock a ościennymi, do których jeżdżą autobusy, trwają negocjacje w sprawie zakresu usługi oraz wysokości dotacji na kolejny rok.

Zobacz więcej na temat:

Komentarze (7)
Zaloguj się
  • andrzej.72

    Oceniono 4 razy 4

    Powstała strona na facebooku Autobus miejski dla Rogozina
    www.facebook.com/pages/Autobus-miejski-dla-Rogozina/1430021843884356

  • stopglupocie29

    Oceniono 12 razy 4

    A czy Pan Adam Bombała to nie ten sam co pracuje w Urzędzie Gminy w Radzanowie, czy może jakaś rodzina???
    Przecież widać na goło oko, że ktoś się już dawno z kimś dogadał. Kto to widział żeby do takich miejscowości jak Radzanowo czy Rogozino nie dojeżdżał żaden autobus komunikacji miejskiej, tym bardziej że centrum Rogozina jest oddalone o 5 km od Podolszyc - co to za odległość. A ta cena dwukrotnie tańsza niż w czerwoniakach - śmiech na sali.
    Dziwny ten świat, Panu Bombale się opłaca a KM nie. Chyba. że działa na innych zasadach "konkurencji rynkowej"...
    Mam nadzieje, że to początek jakiś pozytywnych zmian w tym zakresie.

  • sniezynka89

    Oceniono 7 razy 3

    Wkoncu mysla o rogozinie :) jeden autobus zeby obiechal podole i trase P4 to za duzo zamiast jechac 20min do miasta jechalo by sie chyba godzine :| bo objerzdza praktycznie cale obrzeze miasta i wraca pod miasto by sie dostac do centrum ale podoba mi sie ze wkoncu cos mysli nasz wojt bo juz watpilam czy dobrze wybralam a dwa by mogli przy okazji pomyslec o sasiednich wioskach rogozina co sa przez ulice i oswietlenie zrobic badz ewentualnie asfalt bo ciezarowki i osobowki robia sobie codziennie skroty na trase ciechanowska a nie oszukujmy sie po tarce na drodze ciezko isc a co dopiero jechac autem do pracy przez wies

  • slonce9876

    Oceniono 4 razy 2

    A ja przez kilkanaście lat dojeżdżam tą linią do pracy i ani razu nie zdarzyło się abym nie dojechała,mimo fatalnych warunków atmosferycznych ,czego nie mogę powiedzieć o koleżankach z ośćciennych gmin.Również mam młodzież z rodziny która dojeżdża 1 lub 3 KM i muszą jechać kursami wcześniejszymi do szkoły bo nie ma mowy żeby wsiedli o 7 rano do autobusu nie wspominając o małej ilości kursów bo KM nie opłaca się kursować na pusto a takie zdarzają się przy sobocie czy niedzieli lub w godzinach wieczornych,dlatego proponuję aby osoby ,które się wypowiadają ,były osobami które naprawdę korzystają z tej lini,a nie są biernymi słuchaczami lub użytkownikami aut.

  • marcinchapko

    Oceniono 4 razy 2

    Witam .
    Ja zachęcam do wpisania się na listę, którą można znaleźć w Bibliotece w Rogozinie. Lista ta jest właśnie petycja w sprawie stworzenia linii autobusowej KM z Płocka do Rogozina . Mam nadzieję, że wpisze się nas jak najwięcej . Gdzie będzie można ją przedstawić wójtowi a następnie radzie gminy.
    Walczmy o swoje.!!!
    Panie Mariuszu Sobczak bardzo mi się podoba, że Pan się tą sprawą zainteresował i myślę - mam nadzieję, że dalej można na Pana liczyć . Z poważaniem

  • 10determinator

    Oceniono 10 razy 2

    Sprawa P4 znowu po paru latach wraca,widzę że komuś bardzo zależy na likwidacji tej linii,która zawsze się sprawdzała się na terenie gminy Radzanowo.Jeszcze za kadencji poprzednika wójta Pokorskiego próbowano róznymi metodami między innymi nasyłając NIK doprowadzić do likwidacji tak ważnego dla mieszkańców połączenia,nie mówiąc już o tym,że ta działalnośc to przede wszystkim korzyści dla gminy finansowe oraz dodatkowe miejsca pracy.A czy Panu Bombale się opłaca to jego sprawa ,a KM będzie się opłacało jeśli w przypadku choroby pracownika sam prezes tak jak Bombała siądzie za kierownicą autobusu.

  • rogozinianka

    Oceniono 4 razy 0

    Uważam ,że pomysł czerwoniaka z Rogozina jest bardzo na czasie!
    Wielu ludzi korzystałoby z nich. W godzinach rannych gdy dzieciaki jadą do szkoły jest taki tłok ,że płakać się chce.Jadą na przedniej szybie (że też nie przeszkadza to policji) w ciasnocie i tak samo wracają.Po za tym autobusy są tak rzadko ,że dzieci muszą czekać godzinami.Obsługa tych autobusów tez daje wiele do życzenia ,szczególnie panie sprzedające bilety! Jestem za ,ale nie tylko na Podolszyce czy do Stróżewka !

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX